onsdag, mars 02, 2011

Trädgårdstankar från Gran Canaria

Tillbaka från sand mellan tårna till vinterskor och snö igen, dock med mycket D-vitamin i kroppen och solbrun färg på huden. Efter en och en halv vecka i underbart väder, med avkoppling och påfyllning av energi, är det dags att arbeta sig in i rutinerna igen.

Trädgårdsmänniska som jag är så tänkte jag trädgård även där. Insåg att jag nog trivs väldigt bra med våra svenska trädgårdar med den ofantliga tillgång till växter som ju faktiskt kan växa här. Det är bra att åka bort ibland för att kunna se och värdesätta det man har på sin hemmaplan!


Palmer i all ära men det enda som lockar mig är faktiskt pelargonerna! Och de var fantastiska nu i februari.

OCH...
då letade sig en liten en tanke in i hjärnan för hemmaträdgården. Vi har en vitmålad mur i söderläge i nedre delen av vår trädgård. DÄR kan det bli fantastiskt vackert med hängpelargoner som hänger över kanten.

Jag måste erkänna att jag funderade verkligen på om det inte gick att ordna så att man ALLTID kunde bo så här, men insåg att jag nog älskar den egna trädgården alldeles för mycket. Men att bo där några månader i gråa november, januari och februari och återvända i slutet av februari till Sverige igen skulle nog inte göra ont i själen! Drömmar är alltid bra att ha....

Några bilder från Poerto de Mogan, vacker fiskeby som fortfarande har kvar sin charm, trots turisternas hitresande.



Nu har jag varit i garaget och klippt ner pelargonerna så att de är laddade för att komma ut när solvärmen ger lite mer plusgrader än det är just nu, +4!

2 kommentarer:

  1. Hjärtligt välkommen hem igen:) Din mur är ju så mycket medelhav redan, så den kanske skulle flytta på riktigt om den fick pellisar på sig.)

    Härligt ser det ut, fast som du säger, inget går ju upp mot svensk grönska:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att komma bort
    ett tag ibland fast.....
    borta bra men hemma bäst. Aldrig är väl
    den egna trädgården så vacker som när
    man varit borta från den ett tag.
    Då ser man den nästan med nya ögon
    och tycker att det som annars känns
    så vardagligt blir fantastiskt.

    Ha en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera